Digitální podnik
Rychlý rozvoj automatizace, výpočetní, informační a komunikační techniky spolu se zvýšenou otevřeností světových trhů a globalizací, posouvá nezbytnost inovací a technického pokroku do stále dalších výrobních oblastí.
Zkvalitnit a zároveň zrychlit veškeré práce spojené s přípravou a realizací výroby i následných služeb přes celý životní cyklus výrobku nám umožňuje digitalizace.
Zkvalitnit a zároveň zrychlit veškeré práce spojené s přípravou a realizací výroby i následných služeb přes celý životní cyklus výrobku nám umožňuje digitalizace.
Základní etapy digitalizace
Po systémech konstrukčně-technologických (CAD/CAM) a následné informační integraci v oblasti podnikových plánovacích a řídících systémů (PPS, MRP, ERP), probíhá nyní digitalizace v oblasti projektování výrobní základny, která je ve své podstatě mostem mezi již digitalizovanými oblastmi přípravy výroby a informačními systémy podniku.
Oblast projektování výrobní základny je problematická především tím, že se zde střetává obrovské množství informací, které musí být vyhodnoceny a pokud možno optimalizovaným způsobem složeny do jednoho funkčního celku – výrobního systému.
V oblasti výroby se střetávají dva procesy – proces obchodního případu, tedy údaje o zakázce, veškeré nákupy subdodávek, informace skladové a logistické apod. a proces technické přípravy výroby – tedy výsledky konstrukční a technologické přípravy výroby.
Vztah mezi CAD, MPM a ERP
Hovoříme o digitální fabrice, továrně (Digital Factory, Digitalefabrik, e-Plant, e-Factory, apod.). Cílem je datově digitálně propojit všechny tři oblasti (PDM- Production Data Management) pro celý životní cyklus výrobku PLM – Produkt Lifecycle Management).
Vydefinování pojmu digitální fabrika stále probíhá. Řada autorů chápe tento pojem pouze ve vztahu k výrobě, jiní vidí digitální fabriku jako v obrázku šířeji naznačený pojem.
Spolkem německých inženýrů (VDI – Richtlinie 4499) je digitální továrna definována takto:
Spolkem německých inženýrů (VDI – Richtlinie 4499) je digitální továrna definována takto:
- Digitální fabrika je zastřešující pojem pro rozsáhlou síť digitálních metod, modelů a nástrojů (včetně simulace a 3D-vizualizace), které jsou integrovány v rámci průběžného datového managementu. Cílem je komplexní a systémové plánování, projektování, ověřování a průběžné zlepšování všech důležitých struktur, procesů a zdrojů reálné továrny v souvislosti s jejími výrobky.
Digitální fabrika přestala být visionářským pojmem – v automobilovém a leteckém průmyslu se už dlouho neřeší otázka, zda zavádět nebo ne – digitální fabrika se zde stala, nebo stává realitou. Je jen otázkou času, kdy i subdodavatelé budou muset následovat.
Historie kolem digitální fabriky je krátká:1998 – 2000:
- navázání na CIM teorie v podmínkách vyspělé výpočetní techniky a nových možností systémů CAD/CAM a ERP, definování problémů kolem digitalizace výroby a hledání cest, expertní pokusy
2001 – 2003:
- studie proveditelnosti, prokazování výhodnosti, pilotní projekty nejsilnějších firem automobilového a leteckého průmyslu, formování ucelenějších programových balíků
2004 – 2006:
- metody digitální fabriky se s postupující globalizací a počítačovou provázaností rychle šíří
- v jednotlivých podnicích i v řadě dalších průmyslových odvětvích (lodní průmysl, těžební průmysl, velké investiční celky atp.) již využívají možnosti paralelního řešení inženýrských problémů stovky pracovníků
- začínají se formovat první vyspělé provázané softwarové balíky firem 3DS (Delmia) a UGS (Tecnomatix), dnes koupeno firmou Siemens
2007 – 2009
- průnik do dalších průmyslových oblastí, především strojírenství, energetiky
- projevující se zájem i u větších dodavatelů automobilového a leteckého průmyslu
2010 a dále
- systémy Digitálního podniku získají především v oblasti automobilového průmyslu stabilizovanou podobu
- standardizace formátů, postupů a metod se stane s přibývajícím časem samozřejmostí i v dalších oblastech
- s růstem počtu instalací bude klesat cena softwaru a stane se přístupnější i pro střední podniky
- vznikne řada poskytovatelů dílčích služeb z jednotlivých oblastí digitálního podniku, protože odběratelé budou vyžadovat propojenost se svými systémy
- digitalizace a provázání datového toku se promítne zcela ve všech oblastech podniku od zakázky až po servis